Haber Detayı
21 Ocak 2024 - Pazar 22:41
 
Şener: Toplumun iradesinin olmadığı değişim köleleştirir
ESAM Kocaeli Şubesi’nin “Türkiye’de Ekonomik ve Sosyal Değişim” konulu söyleşisinin 2024 yılı ocak ayı konuğu Sosyolog Prof. Dr. Sami ŞENER oldu.
Güncel Haberi


ESAM Kocaeli Şubesi tarafından Luxor Garden Otel’de cuma akşamı gerçekleştirilen programın konuğu olan Prof. Dr. Sami ŞENER “Toplumların iradesinin olmadığı değişim o toplumu köleleştirir. Türk toplumunun değişimi aslında bir yabancılaşma serüvenidir” dedi.

Şahinkaya “Toplumun değişimi ahlak ve hukuk sistemini etkiliyor”

Adem ŞAHİNKAYA açılış konuşmasında “ESAM Kocaeli Şubesi olarak 10 yıldan beri sürdürdüğümüz programlarımızın 2024’teki ilk programını Sami Şener Hocamıza ayırdık. Bizi ekonomik ve sosyal değişim konusunda bilgilendireceğinden eminiz. ESAM olarak toplumsal araştırmaların belli bir düzen içinde yerine getirmeye çalışıyoruz. Bireylerin bilinçaltında oluşturduğu toplum sistemini ve modelini özümsediğini anlıyoruz. İnsanlık tarihi boyunca toplumlar ahlaklı toplum mu yoksa kurallı toplum mu diye tarihte hep tartışılagelmiştir. Dünya tarihinde önemli yeri olan Türk Toplumu için de bu anlamda yazılı birçok kaynak var. Bir araya geldiğimizde toplum olarak hangi davranış modelini kurguladığımızı bugün bize en iyi Sami hocam anlatacaktır dedi.

Sami Şener “Değişim kendi hikayemizdir”

ESAM Kocaeli şubesinin 2024 ocak ayı söyleşi programının konuğu olan Sami Şener konuşmasına sosyal değişim ve topluma etkileri konusunu açıklayarak başladı. Ardından Türk toplumunun değişimine dair konuşan Şener “Sosyal Değişme aslında bizim kendi hikayemizdir ve bu hikâye devam ediyor. Ve biz yaşadıkça devam edecek. Ve biz bu hikâyeyi çok iyi bilmek zorundayız. Biz bu hikâyeyi bilirken bunun olumlu olumsuz tüm yönlerini ve etkilerini iyi bilmek zorundayız. Biz de toplum olarak bir değişim döneminden geçtik. Bu değişim sadece belli alanda değil toplumun bütün katmanlarını ve değerlerini etkileyen bir değişimden geçtik. Ve biz bu değişimin kararına kendimiz karar vermedik başkaları karar vermiştir bu değişime.

Değişim aslında tabii bir olaydır. Ne bir askeri ne bir iktisadi gücün baskısı ile değişim olamaz. Böyle bir değişim zaten toplumsal değişim olarak da adlandırılamaz. Ama her nedense akıl sahibi insanların gönülleri ile kurmuş olduğu toplumsal düzene birileri zorla ya da baskı ile değişime zorluyor. Buna tarih sürecinde çok tanık olduk.

Çok eskilere gittiğimizde bakıyoruz ki bir doğu bilimi ortaya çıkmış. Daha sonraları bu antropoloji adıyla bilimlerin içine giriyor. Cemil Meriç’in tabiri ile bu bilim sömürgeciliğin bir aracı olarak kullanılıyor. Bir yönü ile bilimsel bir yönü ile politik bir araç olarak kullanılıyor.

Az önce dediğimiz gibi değişim tabii olmadığında suni bir değişim ve baskı ile olur. İşte bu tür değişimlerin temeli 14. Ve 15. Yüzyılda başlıyor ve birtakım toplumların diğerlerini sınıflandırması ve aşağılamasına yol açıyor. Özellikle Batı toplumlarının diğer toplumları aşağılama olayına çeviriyor. Biz toplum olarak hem dini hem insani hem de politik yönden kabuklarımızı kırdık şükür ki. Böyle bir olay artık bizim toplumumuzda olmuyor.

“Bizim değişimimiz kendimize yabancılaşmamız ile başladı.”

Bizim değişim dönemimiz medeniyetimizin savaş sahnesinde geriye düşmemizin sayesinde oluyor. 3. Selim döneminde yaşanılan savaş mağlubiyetleri toplumsal değişimin ilk adımlarına yol açıyor. Burada ilk değişim adımlarının savunma sanayi alanında olması gerektiğine inanılarak başlarken olay başka alanlarda cereyan etmeye başlıyor. Batıya gönderilen ve genellikle azınlıklardan seçilen Osmanlı Gençlerinin batı medeniyetine dair bakış açısını memlekete getirmeye başlaması kendi inanç ve düşünce dünyamıza farklı yönlerden sirayet etmesine yol açıyor.

Tabiatta hiçbir şey boşlukta kalmıyor. Bizim ilk değişimimiz işte kendimize yabancılaşmamızla başladı. Kendi bilgi sistemimize ve kendi ahlak anlayışımıza yabancılaşmamızla başladı. Bu da değer kaybına yol açtı. Değerlerimizin anlamını tam olarak bilmememizin temelinde yatan düşünsel arızanın tarihsel süreci işte burada başlıyor.

“Yeniden değerlerimize dönmemiz gerekiyor.”

Değerler bizim insana, çevreye varlıklara bakışımızı ve davranışımızı belirleyen temel ölçütlerdir. Seküler bir sistem içindeyiz. Kendi yaşamımızda ve aile yaşamımızda değerlerimiz etkin. Ama iktisadi ve mesleki alanımızda değerlerimiz etkin olmuyor. Bilgilerimiz ile değerlerimiz ahlaki yönden örtüşmüyor.

Yine Batıyı örneklendirerek durumu açmaya çalışırsak; Kilisenin batı dünyasına çok kötü bir etkisi olmuştur. Batıda endüstrileşmenin ve sanayileşmenin etkisi ile birlikte sermayedarların ve büyük kapitalistlerin de etkisi ile kilise batıda hem batı toplumuna hem de insanlığa dini yönden büyük zarar verdiğini görüyoruz. Bu Batının kendi iç sosyolojisi ile ilgili bir konu. Batı dünyası kendi iç dinamikleri ile böyle bir noktaya ulaştı ama bize ne oldu? Biz niye Batının bu durumundan etkilendik? Biz niye değerlerimize yabancılaştık? İşte bu sorunun cevabını vermek gerekiyor.

Değişim eğer idare ile olmazsa o toplum değiştirilir. Bunun sosyolojik kaideleri ve kuralları vardır. M. Reşit Paşa tarih kitaplarında kahraman olarak geçer. İngilizler için çalışan bir adamdır. Tanzimat Fermanını ilan eden adamdır. Tanzimat azınlıklar için çıkarılmış bir ilamdır. Tanzimat İngiliz ve Fransızların garantörlüğünde ilan edilmiş bir olaydır. İşte bu durum bizim birçok alanımızda geçerli olmuş bir kural haline gelmiştir. Biz sosyal değişimimizi kendi değerlerimizden yabancılaşarak başlattık. Bu yüzden biz değişimimizi kendimiz başlatamadığımız için bugün yaşadığımız sorunların büyük bölümü kendimizden kaynaklanır.

Bizim sosyal değişimimizi yeniden düzenlememiz gerekiyor. İşte burada değerlerimize dönmemiz gerekiyor. Bunu da değerlerin ve aklın birlikte yol yürümesi ile aşılacağına inanıyorum.

Değerler konusu zaman aşımına uğramaz. İktisadi, hukuki ya da askeri ya da ekonomik birçok konu zamanla eskir ama hiçbir değer eskimez. Hiçbir kültür öğesi aslında eskimez. Biz değerlerimizi yeniden akılla ve gönülle birleştirdiğimizde değişimimizi yeniden başlatmış oluruz” dedi.

Programın bitiminde ESAM Kocaeli Şube Başkanı Adem Şahinkaya sosyolog Prof. Dr. Sami Şener’e plaket takdim etti ve teşekkür etti. 

Kaynak: Editör:
 
Etiketler: Şener:, Toplumun, iradesinin, olmadığı, değişim, köleleştirir,
Haber Videosu
Yorumlar
Ulusal Gazeteler
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Galatasaray
99
89
1
3
32
36
2
Fenerbahçe
93
92
1
6
29
36
3
Trabzonspor
61
64
13
4
19
36
4
Başakşehir
58
51
12
7
17
36
5
Beşiktaş
55
49
13
7
16
36
6
Kasımpasa
52
60
14
7
15
36
7
Sivasspor
51
44
12
12
13
37
8
Alanyaspor
50
51
10
14
12
36
9
Rizespor
49
48
15
7
14
36
10
Antalyaspor
45
41
13
12
11
36
11
A.Demirspor
44
51
12
14
10
36
12
Samsunspor
42
40
16
9
11
36
13
Kayserispor
41
41
14
11
11
36
14
Konyaspor
40
37
14
13
9
36
15
Ankaragücü
39
44
13
15
8
36
16
Gaziantep FK
38
46
18
8
10
36
17
Karagümrük
37
45
17
10
9
36
18
Hatayspor
37
41
15
13
8
36
19
Pendikspor
36
42
18
9
9
36
20
İstanbulspor
16
26
26
7
4
37
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv
Modül 1

Bu modül kullanıcı tarafından yönetilir, ister kod girilir ister iframe ile içerik çekilir. Toplamda kullanıcı 5 modül ekleme hakkına sahiptir, bu modül dahil tüm sağdaki modüller manuel olarak sıralanabilir.

Haber Yazılımı